La llibreria encantada

llibreria_encantada

Autor: Christopher Morley

Editorial: Viena edicions

Any de publicació: 2015 (1919)

Pàgines: 256

No us passa mai que hi ha llibres que acaben a casa per alguna mena de desig estrany del destí?

Veureu, ja fa temps que em vaig fixar en el catàleg de Viena edicions, en concret, la col·lecció El cercle de Viena que han dedicat a recuperar en català clàssics moderns del segle XX fins ara inèdits en el nostre idioma -m’agrada molt la idea que una editorial dediqui una col·lecció a fer-nos descobrir joies de la literatura moderna.

Doncs bé, un dia vaig trobar-me amb una novel·la anomenada La llibreria ambulant. El llibre em cridava de totes les maneres possibles: la coberta és maca, l’edició és espectacular -paper del de debó, d’aquell que fa goig tocar i olorar- i el tema que plantejava no podia ser més addient – parla de llibres i llibreters-. Però per no sé quin motiu, durant molt de temps m’he resistit a la seva compra. Algun cop perquè me’l trobava quan ja portava dos o tres llibres a la mà, altres perquè se m’acudia pensar en la llista interminable de llibres que tinc a casa esperant i tenia remordiments… el cas és que a dia d’avui, encara no ha passat per caixa.

Un diumenge, passejant per la llibreria Documenta, vaig veure un títol que em va cridar l’atenció: La llibreria encantada. No m’ho vaig pensar dues vegades i el vaig agafar sense ni tan sols mirar la contraportada. Aquell dia tenia ganes de llibres que parlen de llibreries i amb aquell títol, molt em podia equivocar, però creia que encertaria. Va ser després, ja de camí cap a casa que vaig adonar-me que aquesta llibreria encantada era la segona part de La llibreria ambulant que tant se m’havia resistit. Hi veieu la màgia? Al final, La llibreria ambulant acabarà sent llegida, d’això n’estic segura.

La llibreria encantada reprén la història iniciada a l’anterior novel·la de Christopher Morley, tot i que amb una gran diferència, els seus personatges principals, en Roger i la Helen Mifflin han deixat el Parnàs a casa (el carro-llibreria) a un costat i han instal·lat en una bonica casa el nou Parnàs, la botiga on venen llibres de segona mà. La seva vida transcorre apacible entre llibres, cigars i fum i el club de la Panotxa, un club on es reuneixen els amics de la parella a discutir de llibres i del que passa a Nova York i arreu del món, fins que un dia, el Sr. Chapman, membre del club de la Panotxa demana a en Roger Mifflin que aculli la seva filla Titania i li ensenyi l’ofici de llibreter. Sembla ser que la noia està completament embadalida amb els llibres que llegeix i cal que aprengui a distingir entre la realitat i la ficció literària. Fins aquí tot correcte, el que a continuació anirem veient és la divertida aventura dels nostres amics llibreters embolicats sense voler en un misteri on un llibre apareix i desapareix de forma estranya.

Aquesta Llibreria encantada agradarà a tothom, és divertida, entranyable i té fins i tot una part de misteri que fa que el lector es quedi enganxat des d’un bon principi. Hi destacaria, en especial per als amants dels llibres, els discursos d’en Roger Mifflin sobre el món literari i recordo amb especial divertimento en el monòleg que ell mateix elabora mentre pensa en els llibres que ha de posar a l’habitació de la Titania.

Si hagués d’utilitzar una única paraula per qualificar aquest llibre seria, sense cap mena de dubte, deliciós.

I no dubteu ni un sol segon que aviat caurà també la Llibreria ambulant, encara que l’ordre de lectura no hagi estat el més correcte.

Deixa un comentari

